Image
kM Magazine
Nummer 129 van 2024
€ 4,95
- De overzichtstentoonstelling van Marina Abramović in Stedelijk Museum Amsterdam was aanleiding voor dit kM-nummer waarin het lichaam centraal staat. Berend Strik beschrijft in een inleidend essay werk van performancekunstenaars en andere kunstenaars die hij heeft ontmoet.
- Is het mogelijk om vrede te schilderen? Cornel Bierens vraagt Ronald Ophuis naar zijn verbeelding van het lichaam. Je leest het in het voorjaarsnummer kM 129.
- Een onderzoek naar schoonheid en verval, zo kun je het werk van L.A. Raeven het beste samenvatten. Erik Luermans beschrijft in kM 129 hoe zij schepsels creëren aan de hand van hun eigen lichaam.
- Welke kleuren spelen een rol onder de verfhuid? Schilderijenrestaurator Marya Albrecht onderzocht het en ontdekte verrassende grondlagen. Meer weten? kM 129 verschijnt 22 maart!
- Is Frans Hals de schilder van het befaamde schilderij ‘De Magere Compagnie’ of zijn de penseelstreken toch van Pieter Codde? Nieuw onderzoek door natuurwetenschappelijk onderzoeker en schilderijenrestaurator Annelies van Loon, en schilderijenrestaurator Nouchka de Keyser, beiden Rijksmuseum, biedt inzicht.
- Edith Rijnja sprak Buhlebezwe Siwani: ‘Als je foto’s van zwarte mensen ziet, zijn dat vaak beelden van pijn en wanhoop. Zelden zie je beelden van tederheid, zachtheid en liefde, ook wanneer het om foto’s van moeders en kinderen gaat.’
- Musée du Quai Branly – Jacques Chirac in Parijs toont t/m 10/11/2024 een solotentoonstelling van Myriam Minhindou. Voor Mihindou staat het lichaam voor de hele mensheid. Daphne Pappers sprak haar.
- Het interview met sieradenmaker Chequita Nahar en een verslag van een workshop gelliplate in Diepenheim komt van onze redacteur Monika Auch.
- Monica de Ruiter sprak met Florien Bennema over de relatie tussen beeldende kunst en dans.
- Hoofdredacteur en beeldend kunstenaar Harald Schole zocht Peter Baren op die ook de openbare ruimte gebruikt voor zijn politiek getinte performances.